Vandringsleder och naturstigar i Åboregionen

Våren är äntligen här och jag är inte ensam om att tycka om det. Åstranden kryllar av folk i princip vilken tid som helst på dygnet då solen skiner. Folk söker sig ut även om restriktionerna rekommenderar att stanna inne så mycket som möjligt. Det är ju ändå inte förbjudet att gå på en promenad. Vandringslederna har blivit allt mer populära den senaste månaden och även de börjar vara fulla, speciellt på helgerna. 

Under de senaste veckorna har även jag hunnit besöka några vandringsleder och naturstigar jag tänker tipsa om. Ni får besöka dem på egen risk.

 Kurjenrahka nationalpark

Kurjenrahka ligger beläget ungefär 45 km från Åbo centrum. Det tar en tid att åka dit men det är absolut värt bilfärden. Det är den finaste naturstigen jag någonsin besökt. Det finns stigar mellan 1-10 km och en som är 30 km lång. Då jag besökte parken gick jag 6 km. Det finns ställen där man kan grilla och ställen där man kan sätta sig ner och njuta av utsikten. Den 6 km långa stigen går runt en liten sjö. 5/5 granar får denna nationalpark. 

Katariinanlaakso

Katariinanlaakso är beläget 5 km från Åbo centrum. Naturstigen är ganska kort men man kan gå runt och göra vandringen längre ifall man vill. I Katariinanlaakso kan man se mycket ekorrar (i mitten av promenaden finns en stor stubbe där de brukar få mat). Denna naturstig är det bästa valet ifall du inte vill åka långt bort och bara vill gå en kort rutt. Hit går bussar från centrum. Katariinanlaakso får 3/5 granar från mig. 

Paimion luontopolku

Paimio naturstig är belägen cirka 36 km från Åbo centrum. Terrängen här är väldigt varierande. Det finns höga berg, djup skog och kärr. Rutten är cirka 4 km lång men väldigt tung att gå då man går upp och ner för berg. I mitten av sträckan finns ett utkikstorn och en grillplats. Längs med stigen finns intressanta naturfenomen. Jag rekommenderar denna stig för dig som vill träna ben, haha. Denna stig får 4/5 granar från mig. 




Text & bild: Sandra Weckström

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.